Eigen reis op Panama

Stukjes uit mijn dagboek

Uitleg eigen reis: Wat: 5 leerlingen, 1 begeleider en dollars. De opdracht: samen beslissen wat je doet, wat je eet en waar je slaapt op Panama. De begeleider grijpt alleen in als er echt gevaar dreigt. Alle beslissingen worden genomen door de studenten zelf.

Dag 104: 28-1-2022
We gaan naar Panama City.
Alles klaar maken voor eigen reis.
- Geld
- Paspoort
- Verzorgingspas
- Vaccinatie bewijs
- Backpack
en gaan.
In Portobelo begonnen en met de bus, waar alleen maar SaSsers in zaten, en rechtstreeks naar Panama City gereden.
Mc'ie (denk dat dit McDonalds is... 😉) gepakt.
Metro gepakt en naar het hostel gegaan. We waren echt super snel binnen en dat was dus echt top. Eten bij de winkel gehaald en pasta gemaakt.
Nog spelletjes gedaan op het balkon en met Minke gebeld.

Dag 105: 29-1-2022
Panama City
Ontbijt en hup de stad in. Winkelcentrum in gegaan en een nieuw broekje gekocht.
New Panama in geweest en dat was echt ziek. Er is een privé eiland en daar mochten we op de brug staan en daar hebben we een zieke skyline gezien.
Toen naar Old Panama gegaan en daar ijsje gekocht en in de avond pizza op de balustrade gehad.
Terug naar het hostel gegaan met zo een nacht adrenaline kik. Om de hoek bij het hostel naar een restaurant gegaan. Was een duur restaurant maar de kok was zo enthousiast en ze waren super aardig. De ex-president van Panama zat opeens naast ons. De kok was super enthousiast over onze reis en we hebben een foto met hem en insta's uit gewisseld.

Skyline van Panama City 👇👇👇

dag 106: 30-1-2022
Van Panama City naar San Carlos gegaan.
Huisje gevonden. Echt heel luxe.
Avond en lunch eten gekocht. Naar het strand gegaan. IJsje gegeten. Barbecue gehad, heerlijk!
En snel in slaap gevallen.

dag 107: 31-1-2022
San Carlos, El Valle
We zijn gaan surfen of ja soort van surfen. Was heel leuk om te doen.
Uitgecheckt en naar de supermarkt gegaan om te lunchen. Bus gepakt naar El Valle, daar een huisjes park gevonden en super chille huisjes gekregen.
Wat gaan drinken in een koffie tentje en met Jasmijn (beste vriendin) gebeld. En dit was super gezellig.
Ik ben begonnen met serie kijken....... hihi.

dag 108: 1-2-2022
El Valle
Bijna hele ochtend discussie gehad over wat we vandaag willen doen.
We gaan het stadje verkennen en toen zijn we super leuke kraampjes tegen gekomen. Hier hebben we allemaal dingetjes gekocht.

Daarna gaan zwemmen in het huisjes park en in de avond gaan wandelen naar een hoger punt om de zonsondergang te zien maar we waren te laat. Voor de rest wel een leuke wandeling.

Toen zijn we nog uiteten gegaan en ik zat helemaal vol.

dag 109: 2-2-2022
Ik heb ruk geslapen. De ene keer koud en toen weer te warm.
Ontbijtje van yoghurt en muesli. Daarna zijn we gaan paardrijden. Dit ging goed en was echt leuk. Toen we klaar waren kwamen we een man tegen die we de eerste dag in El Valle ook tegen waren gekomen en toen hebben we een drankje gedaan.

Daarna hebben we een korte wandeling gedaan naar een top van een heuvel en hier konden we over de valei heen kijken.
Het avondeten waren de goorste worstjes die ik ooit gehad heb.

dag 110: 3-2-2022
Uitchecken en bus gepakt naar Penonome.
In Penonome geluncht en gebeld. Na de lunch hadden we een hostel gevonden en zijn we daar naar toe gegaan. Kamer geregeld en nog het stadje in gegaan om kleren te kopen in een tweedehands winkeltje.

Avondeten gekocht en lekker gechilled op de kamer. De badkamer is trouwens echt top.

dag 111: 4-2-2022
Ruk geslapen. Koud, warm, koud, warm. Koorts. Mama geappt geappt dat ik een corona test wil doen want voel me zo niet goed. Weer in slaap gevallen en wakker geworden, naar de wc gerend en ik had diarree. Echt een kwartier daar gezeten en toen ik op stond werd ik helemaal duizelig. Ik ging op de grond zitten in de deur opening en begon gek te ademen en te huilen. Fenna en Berber werden wakker en hielpen me. Heel fijn. Ben weer in slaap gevallen en de ochtend dat ik wakker werd, koorts, hoofdpijn, buikpijn, diarree, test gedaan, met Sam (Kapitein) gebeld en waarschijnlijk is het oververmoeidheid.

Paracetamol genomen en de hele dag op bed gelegen. Ik heb met mama gebeld en dat was echt super fijn. Grapjes gemaakt en even alles vergeten, heerlijk!
Niet veel gegeten, veel ijsjes gehad. Later op de dag ging het al wat beter maar wel nog diarree.
Film begonnen met Jobke.

dag 112: 5-2-2022
Panama City
Tas inpakken en rustig lopen naar de bus. Vannacht super lekker geslapen. Nog een beetje koorts en wel nog diarree en buikpijn. Ik heb diarreeremmers gekregen!!

We hebben nog $600 dus gaan we in een duurder hotel slapen.
Toen we bij het hotel aan kwamen was het echt groot en mooi.

$115 per nacht, per kamer. De kamer is zo groot!! We hebben een douche en bad en warm water uit de kraan. (in Panama komt dus gewoon geen warm water uit de kraan.)

We hebben onze was klaar gemaakt en zijn toen de mall in gegaan en daar wat gegeten en gaan shoppen. Ik heb een bezoekje bij de Victoria Secret gedaan en ik ben er harstikke blij mee. Ik dacht ik verwen mezelf even.

In bad en met Jobke een maskertje op gedaan. Dit was echt ultiem genieten.

Oh ze hebben ook een regendouche en dat wist ik niet dus ik was opeens nat toen ik de douche aan wou zetten maar er geen water uit de kop kwam dat ik vast had.

dag 113: 6-2-2022
Panama City, Portobelo
Heerlijk geslapen
Heerlijk ontbeten
Was opgehaald en uitgecheckt. Ik had ziek veel buikpijn en we waren nog aan het uitvogelen of we naar het Panama kanaal wilde of naar Park National. Ik kon het allebei niet dus zijn we rustig naar het busstation gegaan en hebben we daar nog even met iedereen kunnen bellen en daarna zijn we naar de boot gegaan.
We stonden heel lang stil. Bleek dat we pech hadden en toen moesten we naar een andere bus. Toen we moesten overstappen duurde het super lang voordat er een nieuwe bus kwam. Nadat we in die bus zaten duurde het ook heel lang voordat we weer verder reden. Uiteindelijk waren we 10 min te laat.

Aan boord was het weer super gezellig en konden we weer lekker met zijn alle kletsen.

HET EINDE VAN DE EIGEN REIS!

In Portobelo hebben we nog een paar school dagen gehad en uiteindelijk zijn we weggevaren. We lagen een tijdje in een haven en daar konden we gratis douchen, hebben we een karaoke gehad en hebben we een grote schoonmaak gehad.

Ik heb toen met Karsten ongeveer drie uur in het visruim (een hele kleine opslag ruimte helemaal onder in de boot waar het heel warm en vies is) gelegen en dat was echt zeker wel een vibe.
We hebben die ochtend ook nog met thuis kunnen bellen want de dag daarna zijn we vertrokken aan een oversteek van dertig dagen. Heel spannend.

We varen alleen maar 'Aan de wind' en dat is wel anders dan 'Voor de wind'.

Court Willems

Ruige avontuurlijke reis Emma! Jammer dat koorts en diarree ook mee op reis waren, maar zo te lezen heeft dat weinig de pret mogen drukken! Kan niet wachten om je volgende blog te lezen!!

Independant journey in Panama
Pieces from my diary

Explanation of your indepentant journey: What: 5 students, 1 supervisor and dollars The assigment: decide as a group what you do, what you eat and where you sleep in Panama. The supervisor only intervenes if there is real danger. All decisions are made by the students themselves.

Day 104: 1/28/2022
We're going to Panama City.
Prepare everything for your own journey.
- Money
- Passport
- Nursing pass
- Vaccination proof
- Backpack
and go.
Started in Portobelo and took the bus, which only had SaSsers in it, and drove straight to Panama City.
Mc'ie (think this is McDonalds... 😉) caught.
Took the metro and went to the hostel. We were in really fast and that was really great. Picked up food from the store and made pasta.
Played some games on the balcony and called Minke.

Day 105: 1/29/2022
Panama City
Have breakfast and head into town. Went into a shopping center and bought a new pair of shorts.
Been to New Panama and it was really sick. There is a private island and there we were allowed to stand on the bridge and there we saw a sick skyline.
Then went to Old Panama and bought ice cream there and had pizza on the balustrade in the evening.
Went back to the hostel with such a night of adrenaline. Went to a restaurant around the corner from the hostel. Was an expensive restaurant but the cook was so enthusiastic and they were super nice. The ex-president of Panama suddenly sat next to us. The cook was super excited about our trip and we exchanged a photo with him and instas.

Skyline of Panama City

day 106: 30-1-2022
Went from Panama City to San Carlos.
Found a house. Really very luxurious.
Evening and lunch bought food. Went to the beach. Eaten ice cream. Had a barbecue, delicious!
And quickly fell asleep.

day 107: 31-1-2022
San Carlos, El Valle
We went surfing or yes sort of surfing. Was a lot of fun to do.
Checked out and went to the supermarket for lunch. Caught the bus to El Valle, found a cottage park there and got super chill cottages.
Going for a drink in a coffee shop and calling Jasmijn (best friend). And this was super fun.
I started watching series....... hihi.

day 108: 1-2-2022
El Valle
Almost all morning we had a discussion about what we want to do today.
We are going to explore the town and then we came across super nice stalls. We all bought things here.

Then go for a swim in the cottage park and in the evening go for a walk to a higher point to see the sunset but we were too late. Otherwise a nice walk.

Then we went out for dinner and I was completely full.

day 109: 2-2-2022
I slept very badly. Sometimes cold and then too hot again.

Breakfast of yogurt and muesli. Then we went horseback riding. This went well and was really fun. When we were done we met a man we had met the first day in El Valle and then we had a drink.

Then we did a short walk to a top of a hill and here we could look over the valley.
Dinner: the worst sausages I've ever had.

day 110: 3-2-2022
Check out and catch the bus to Penonome.
Had lunch in Penonome and called my parents and friends. After lunch we found a hostel and we went there. Arranged a room and went into town to buy clothes in a second-hand shop.

Bought dinner and chilled in the room. The bathroom is also really great.

day 111: 4-2-2022
Bad night! Cold, hot, cold, hot. Fever. Texted mom that I want to do a corona test because I don't feel good like this. Fell back to sleep and woke up, ran to the bathroom and had diarrhea. Really sat there for fifteen minutes and when I got up I got completely dizzy. I sat on the floor in the doorway and started to breathe crazy and cry. Fenna and Berber woke up and helped me. Very nice. I fell asleep again and the morning I woke up, fever, headache, stomachache, diarrhoea, took a test, called Sam (Captain) and it is probably exhaustion.

Took a painkiller and lay in bed all day. I called my mom and that was really nice. Made jokes and forgot everything for a while, delicious!
Didn't eat much, had a lot of ice cream. Later in the day it was a bit better but still diarrhea.
Started watching a movie with Jobke.

day 112: 5-2-2022
Panama City
Pack your bag and walk slowly to the bus. Slept very well last night. Still a little fever and still diarrhea and abdominal pain. I have been given antidiarrhoeal drugs!!

We still have $600 so we will sleep in a more expensive hotel.
When we got to the hotel it was really big and beautiful.

$115 per night, per room. The room is so big!! We have a shower and bath and hot water from the tap. (In Panama there is simply no hot water from the tap.)

We prepared our laundry and then went into the mall and had something to eat and went shopping. I paid a visit to the Victoria Secret and I am very happy with it. I thought I'd treat myself.

In the bath and put on a mask with Jobke. This was really great fun.

Oh they also have a rain shower and I didn't know that so I was suddenly wet when I wanted to turn on the shower but no water came out of the head that I was holding.

day 113: 6-2-2022
Panama City, Portobelo
Slept wonderfully
Delicious breakfast
Was picked up and checked out. I was sick with a lot of stomachaches and we were still figuring out whether we wanted to go to the Panama Canal or to Park National. I couldn't do both so we quietly went to the bus station and we were able to call everyone there and then we went to the boat.
We stood still for a long time. Turned out we were unlucky and then we had to go to another bus. When we had to transfer it took a very long time before a new bus came. After we got on that bus it took a long time before we drove on. In the end we were 10 minutes late.

On board it was super nice again and we could chat with everyone again.

THE END OF OUR INDEPENDANT JOURNEY!

In Portobelo we had a few more school days before we sailed away. We were in a harbor for a while and there we could shower for free, we had karaoke and we had a big cleaning.

I then spent about three hours with Karsten in the fish hold (a very small storage room at the bottom of the boat where it is very hot and dirty) and that was definitely a vibe.
We were also able to call home that morning because the day after we left for a crossing of thirty days. Very exciting.

Now we only sail 'close to the wind' and that is different from 'before the wind'.