San Blas eilanden

Maandag 16-1-2022

Ik loop richting mijn hut. Ik heb net een bakje havermout gehad met een flinke schep suiker. Vandaag is de dag dat onze survival gaat beginnen. Gisteravond hadden we al een hele lijst gemaakt met alle dingen die we mee willen nemen: sub's, de hoge pan, lucifer's, zout, peper, rijst, meel en zo stonden er nog een paar dingen op de lijst.
Nog even voor de laatste keer douchen en tas inpakken. LeesboekπŸ“™ mee, dagboek πŸ“• mee en natuurlijk ook de bikini πŸ‘™.

De jongens hadden de bij boot met alle spullen voor ons genomen. Toen we met een meidengroepje richting het eiland gingen heeft een dolfijn ons nog veel plezier gewenst en zijn we weer met een flinke vaart verder gevaren. Aangekomen op het eiland, stonden de jongens ons op te wachten en de oerkreten dat ze maakten waren niet heel gezond meer.

Toen iedereen aan land was hebben we een plek uitgezocht en is iedereen een hutje gaan maken. We konden lijnen, zeiltjes en oude palmtakken gebruiken. Uiteindelijk was dit helemaal mooi geworden en zijn we gaan zwemmen, brood gaan maken en ook al wat rijst.
Met een beetje afleiding voor de keukendienst zijn we langs gekomen met puppy's. Ze waren echt te schattig.
We hebben deze dagen een hele goede manier gevonden om heerlijk brood te maken. Uitjes, knoflook en frituren maar.
🍚 De rijst hebben we niet lekker weten te maken. De ene avond was het te zout omdat we het met zee water hebben gemaakt. En de andere keer was het te flauw en plakkerig. Het verbaast me wel hoe weinig we gegeten hebben. We doen dan helemaal niets op de een eiland. Beetje zwemmen, koken en zonnen. Hiervoor heb je dan ook niet zo veel energie nodig. Iets dat we wel nonstop konden eten waren de πŸ₯₯ kokosnotenπŸ₯₯ . Deze waren veel lekkerder dan in de supermarkt. We hebben de πŸ₯₯kokosnotenπŸ₯₯ ook nog gebruikt als bakje voor onze rijst.

Dinsdag 17-1-2022

Gisteravond vroeg gaan slapen en ook vroeg wakker geworden.
Samen met twee andere jongens zijn we brood deeg gaan maken. We hadden nog rijst over van de avond er voor, dus het brood was voor de lunch. Ik had nog even geholpen met de broodjes en ben daarna lekker gaan zwemmen en puppy's knuffelen.

Na een tijdje geknuffeld te hebben ben ik gaan zonnen en ook echt flink verbrand. Niet alleen de achterkant maar ook de voor kant. Die avond ben ik ook aftersun gaan op doen en een dag later kwam iemand naar me toe om te vragen of ik dat was. Ze zei dat het leek alsof ik nog steeds mijn bikini topje aan had. Zo erg was het verschil. Nu nog steeds. Alleen in plaatst van rood is het nu een beetje bruin.
Voor de rest heb ik nog lekker gesubt en ik heb me ook geschoren in het water. Praktisch was het niet.

Rond de middag is het kleine bootje naar het eiland gekomen en ben ik gaan zeilen met Fleur. Dit bootje is zo wankel als wat. Ik mocht lekker gaan hozen en voor de rest een beetje chillen. Hard waaide het niet. We moesten wel goed opletten op dat we tegenover elkaar zaten. Anders zouden we gegarandeerd omslaan.
Deze avond hebben we met zijn alle nog een spel gedaan: Weerwolven. We hadden een groot kampvuur met popcorn. Ik ben die avond niet normaal lek geprikt door de muggen. Bij andere was het wel erger. Bij hun leek het alsof ze de waterpokken hadden.

Woendag 18-1-2022

In de ochtend had ik weer brood deeg gemaakt en veel ook. We hebben ook een eiland-raad gehad (ons nieuwe middendekje). Na lang op mijn kont gezeten te hebben ben ik gaan snorkelen en heb ik een rog gezien. Dit was echt super gaaf. Het was een kleintje maar het zwom super sierlijk. Heel gaaf!
Vandaag was ook onze laatste dag op het eiland. We gingen alles klaar maken. Alles opruimen, puppy's gedag zeggen en tas weer inpakken.

Gister was het roer van ons mini zeilbootje kapot gegaan. Het zeilbootje moest wel nog steeds terug, dus boden Fleur en ik ons aan om het terug te zeilen. "Wij kunnen met gewicht sturen, dus dat moet echt helemaal goed komen." En met die woorden stapte wij het bootje in. We hadden nog een peddel mee genomen en daar gingen we dan. Onze eerste acht pirouettes waren gemaakt en de πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚ slappe lach was ook aanwezig. Toen hielden we het zeil strak in de boot en gingen we op eens lagerwallen. Dit was ook zeker niet ons plan.

Oké, nieuw plan. Zeil naar beneden en peddelen. Nou een keer aan rechts peddelen en we gingen al gelijk de andere kant op. Het werkte allemaal niet. Wat wel werkte is vrolijk zwaaien naar de mensen waar wij voorbij voeren. Die keken ons ook aandachtig aan hoe Fleur en ik stuk gingen van het lachen πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚en we eigenlijk van links naar rechts aan het varen waren. Uiteindelijk kwam dan de bijboot en hebben zij ons verder getrokken. We waren wel al over de helft. Achter de bijboot aan ging ook niet zo soepel. Van links naar rechts en bij omgeslagen zaten wij in het bootje.

Aan gekomen aan boord en al onze spullen uitgepakt kregen we te horen dat we te veel water hadden gebruikt.

We mogen nu alleen nog maar in de zee douchen:
Stap 1. Spring in het water en zorg dat je haren en alles goed nat is.
Stap 2. Kom uit het water en sop je helemaal in met zeep en shampoo.
Stap 3. Spring met een goed bommetje het water weer in.
Stap 4. Kom het water weer uit en spoel je 10 seconden (En echt niet langer!!!!) met zoet water af.
Heerlijk!!

Vrijdag 20-1-2022

Het 1, 2, 3 systeem is in gegaan.
Mensen die een 1tje zijn lopen super goed met school en kunnen 1 dag school volgen en drie dagen wacht lopen.
Mensen die een 2tje zijn lopen prima met school en moeten het gewone schema volgen met twee dagen school, twee dagen wacht.
Mensen die een 3tje zijn moeten echt harder aan school gaan werken. Zij moeten dan ook drie goede dagen aan school werken en kunnen maar ongeveer één dag wacht lopen.
We kregen de lijst te horen en ik ben een 1tje.

Gister avond werd ik dan ook gevraagd om mee te helpen met de wacht die vrijdagochtend vroeg moest opstaan om alles zeilklaar te maken want we gaan naar Porto Bello.

⏰🚨 Om 05:00 uur stond iemand in de deuropening om me wakker te maken. We gingen zeiltjes uit pakken, alles zeevast leggen en ik mocht het βš“ ankerruim in om de ankerketting goed te leggen. Dit was me een zwaar werk en vies. Heel vies. Mijn handen waren helemaal smerig en ik had pijn aan mijn benen omdat ik niet normaal kon zitten of iets.

Na de wacht van 5 tot 8 kwam de wacht van 8 tot 12. Sam (de kapitein) vroeg mij en Tom of we nog mee wilde lopen met de wacht. Hey prima, gezellig! We moesten alle zeilen zetten. 16 om precies te zijn. Waarvan ik twee zeiltjes mocht uitpakken. Dit was ook wel heel erg spannend. Ik moest de groot mast (de middelste mast) in gaan en daar was ik nog nooit in geweest. Daarna mochten we alles gaan hijsen. Pijn aan mijn handen had ik zeker. Ik was het laatste uur kapot en wilde slapen. Nog even wacht op de lunch dan maar want die kwam een halfuur later en dan lekker mijn bed in kruipen.

Na een uurtje werd ik wakker gemaakt want ik was helemaal vergeten dat ik Spaans had. Beetje chagrijnig ben ik naar Spaans gegaan. Ik had wel een spel gewonnen dus kreeg ik een snoepje!!

Een paar minuten later waren we dan ook opeens in Porto Bello. Heel leuk!!

Ik ben met Fleur de mast in geweest en voordat we daar in gingen, moesten we onze tuigjes natuurlijk aan doen. Toen we dat deden werden we naar de stuurhut geroepen. In die 5 seconden dat we daar naar toe liepen had ik wel dikke stress. Ik zat te denken aan of ik iets fouts gedaan had. Wanneer je naar de stuurhut geroepen wordt betekend dat meestal dat je in de problemen zit.

Eenmaal in de stuurhut zei Sam dat Fleur, Tom en ik βš“ankerwacht gingen houden. 🀩 Super gaaf!!!! Eerste anker wacht! De bemanning ging uiteten en dus waren alleen wij (de leerlingen) alleen aan boord. Wij 3 hadden de verantwoordelijkheid dat alles gewoon doorliep. Wanneer er een feest zou plaats vinden zouden wij veel gezeik kregen. Maar voor de rest super gaaf man!!! De glimlach ging niet meer van mij gezicht.

Tijdens de ankerwacht bleek het dat er geen water meer uit de kraan kwam dus hebben we Sam gebeld en is hij binnen no time gekomen. De kraan deed het na een tijdje weer en daarna mochten wij drie ook weer gaan slapen.
WAT EEN DAG!!! 😍😍

Zaterdag 22-1-2022

De nieuwe bemanning is gisteravond aan gekomen. Dat betekent dat vandaag de oude bemanning weg ging. Super jammer. Sommige komen op de Azoren weer terug en andere zien we 16 april pas weer. We hadden een lied voor hun geschreven en hebben een boekje gemaakt met allerlei herinneringen.

Vandaag hadden we ook vrije tijd. Ik heb heerlijk met mama, papa, Minke (zus) en vriendinnen kunnen bellen. Ook weer een beetje eten ingeslagen.

Vandaag (zondag) Heb ik voor de eerste keer in de bij boot gevaren. Even lekker uitwaaien. Heerlijk!! Het ging dan ook super goed.

Morgen gaan we op excursie. We gaan in een kano varen en snorkelen. Zeer gezellig.

Daaahaaaag πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹

Monday 16-1-2022

I walk towards my cabin. I just had a bowl of oatmeal with a big spoonful of sugar. Today is the day our survival is about to begin. Last night we had already made a whole list with all the things we want to take with us: subs, the high pan, matches, salt, pepper, rice, flour and so on, there were a few more things on the list.
Take a last shower and pack your bag. Reading book πŸ“™ along, diary πŸ“• along and of course the bikini πŸ‘™.

The boys had taken the extra boat with all the gear for us. When we went to the island with a girl group, a dolphin wished us a lot of fun and we sailed on at a good speed. Arriving on the island, the boys were waiting for us and the primal screams... omg they went totally mad.

When everyone was ashore, we selected a spot and everyone started to make a hut. We could use lines, sails and old palm branches. In the end this had become completely beautiful and we went for a swim, made bread and also some rice.
To give a little distraction to the kitchen service, we came by with puppies. They were really too cute.

These days we have found a very good way to make delicious bread. Onions, garlic and fry.
🍚 We didn't manage to make the rice tasty. One night it was too salty because we made it with sea water. And the other time it was too bland and sticky. I'm surprised how little we ate. And on the other hand, we don't actually do something on the island. Swimming, cooking and sunbathing. You do not need that much energy for this. Something we could eat nonstop were the coconuts. These were much tastier than in the supermarket. We also used the coconutsπŸ₯₯ as a container for our rice.

Tuesday 17-1-2022

Went to bed early last night and woke up early.
Together with two other boys we started making bread dough. We had rice left over from the night before, so the bread was for lunch. I helped with the sandwiches and then went for a swim and cuddle puppies.

After cuddling for a while, I sunbathed and got really burned. Not just the back, the front as well. That evening I also put on aftersun and a day later someone came up to me to ask if it was me. She said it looked like I was still wearing my bikini top. That's how bad the difference was. Still. Only instead of red it is now a bit brown.

For the rest I subbed nicely and I also shaved my legs in the water. It was not practical.

Around noon the small boat came to the island and I went sailing with Anne-Fleur. This boat is as shaky as can be. I was allowed to go pouring and for the rest I just chilled out a bit. It wasn't blowing hard. We had to be careful that we were sitting opposite each other. Otherwise we would be guaranteed to flip.

This evening we all played another game: Werewolves. We had a big campfire with popcorn. I was stung by the mosquitoes very badly that evening... but with the others it was much worse. It seemed to them that they had the chickenpox.

Wednesday 18-1-2022

In the morning I had made bread dough again and a lot of it. We also had an "island council" (our new center deck). After sitting on my ass for a long time, I went snorkeling and saw a ray. This was really super cool. It was a small one but it swam very gracefully. Very cool!
Today was also our last day on the island. We went to get everything ready. Clean up everything, say goodbye to the puppies and pack the bag again.

Yesterday the rudder of our mini sailboat broke. The sailboat still had to go back, so Fleur and I offered to sail it back. "We can steer with weight, so that should really work out." And with those words we boarded the boat. We had brought another paddle and off we went. Our first eight pirouettes were made and the giggles were also present. πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚ Then we kept the sail tight in the boat and went on a mooring rampart. This was certainly not our plan.

Okay, new plan. Sail down and paddle. Now paddle to the right and we immediately went the other way. It all didn't work. What did work was waving happily to the people we passed by. They also looked at us intently as Fleur and I broke down πŸ˜‚ laughing and we were actually sailing from left to right. Finally the dinghy came and they pulled us further. We were already over half way. Behind the dinghy didn't go so smoothly either. From left to right and when turned over we were in the boat.

Arriving on board and unpacking all our things, we were told that we had used too much water.

We can now only shower in the sea:
Step 1. Jump into the water and make sure your hair and everything is wet.
Step 2. Get out of the water and soak yourself all over with soap and shampoo.
Step 3. Jump back into the water with a good bomb.
Step 4. Come out of the water again and rinse for 10 seconds (And really no longer!!!!) with fresh water.
Just gotta love it!

Friday 20-1-2022

The 1, 2, 3 system has gone into effect.
People who are 1 do very well with school and can attend school for 1 day and watch for three days.
People who are a 2 year old are doing fine with school and have to follow the regular schedule with two days of school, two days of waiting.
People who are a 3 should really work harder at school. They therefore have to work three good days at school and can only keep watch for about one day.
We were told the list and I am a 1.

Yesterday evening I was asked to help with the watch who had to get up early on Friday morning to get everything ready for sailing because we are going to Porto Bello.

⏰🚨 At 5:00 am someone was standing in the doorway to wake me up. We went to unpack the sails, put everything sea-fastened and I was allowed to enter the βš“ anchor hold to put the anchor chain properly. This was hard work and dirty for me. Very dirty. My hands were all dirty and my legs hurt because I couldn't sit normally or something.

After the watch from 5 to 8, the watch from 8 to 12. Sam (the captain) asked me and Tom if we wanted to join the watch. Hey great, nice! We had to set all sails. 16 to be exact. Of which I was allowed to unpack two sails. This was also very exciting. I had to go up the mainmast (the middle mast) and I had never been there. Then we were allowed to hoist everything. I definitely had pain in my hands. I was exhausted for the last hour and wanted to sleep. Just wait for lunch because it came half an hour later and then I crawl into my bed.

After an hour I was woken up because I had completely forgotten that I had Spanish. A bit grumpy I went to Spanish. I did win a game so I got a candy!! A few minutes later we were suddenly in Porto Bello. Very nice!!

I went up in the mast with Fleur and before we went up, we had to put on our rigs. When we did, we were called to the wheelhouse. In those 5 seconds that we walked there, I was very stressed. I was thinking if I had done something wrong. When you are called to the wheelhouse it usually means that you are in trouble.

Once in the wheelhouse, Sam said that Fleur, Tom and I were going to keep anchor watch. 🀩 Super cool!!!! First anchor watch! The crew went out to dinner and so only us (the students) were alone on board. We 3 had the responsibility that everything just went on. If there was a party we would get a lot of shit. But otherwise super cool man!!! The smile never left my face.

During the anchor watch it turned out that there was no more water coming out of the tap, so we called Sam and he came in no time. After a while the tap worked again and after that the three of us were allowed to go to sleep again.
WHAT A DAY!!! 😍😍

Saturday 22-1-2022

The new crew arrived last night. That meant the old crew left today. Very sad about it. Some we will see on the Azores and others we will not be seen again until April 16. We wrote a song for them and made a booklet with all kinds of memories.

Today we also had free time. I had a wonderful time calling mom, dad, Minke (sister) and friends. Also bought some food.

Today (Sunday) I sailed in the extra boat for the first time. Get some fresh air. Delicious!! It went very well.

Tomorrow we go on an excursion. We will go canoeing and snorkelling. Looking forward to that!