12-12-2021 - Scheepsovername

Tot laat mijn sollicitatie brief schrijven om te solliciteren op stuurman levert wel een beetje 🤯 stres op en toch heb ik het geknald.

Twee dagen daarna had ik mijn sollicitatie gesprek. Ik was als voorlaatste en ik weet dat ik de volgende keer gewoon als eerste ga. Iedereen die daar dan zit en zegt dat ze het spannend vinden, daardoor ga ik het ook spannend vinden terwijl het uiteindelijk super goed ging.

Ze vroegen me vragen over wat ik moet doen wanneer het harder gaat waaien en of ik dan dus zeilen moet weg halen of niet. Ook vroegen ze wat ik moet doen wanneer het donker wordt, en wanneer er iemand van de trap viel. Nou ik moest wel even goed na denken over de vragen en het ging helemaal goed.

Daarna moest ik knopen gaan maken en Wessel (een stuurman) vroeg toen of ik knopen had gestudeerd. Nou dat is te danken aan papa. 👨🏻

Twee dagen daarna hadden we een middendekje en kregen we te horen wat de taken werden voor de scheepsovername.

Eerst werd het amusatie team bekend gemaakt en dat zijn 👯‍♀️ twee super vrolijke meiden geworden. Dat moet dan wel goed komen deze drie dagen.
Daarna de machinisten. Dit zijn 👯‍♀️ twee meiden geworden die we veel gaan vinden in de machinekamer.
Toen onze reporter. Dit is een 👯‍♀️ enthousiaste meid geworden die filmpjes gaat maken en foto's gaat maken van onze eerste scheepsovername.
Daarna werden 👯‍♀️ onze bakkersmeiden bekend gemaakt die deze drie dagen superlekkere broden en koekjes en gebakjes voor ons gaan maken.

En dan een van de belangrijkste taken tijdens de scheepsovername en dat is het keukenteam. Het keukenteam bestaat uit 👯‍♀️👯‍♀️5 super meiden die echt knallend eten voor ons gaat klaarmaken.
En toen werd het nautisch team bekend gemaakt. Drie bootsmannen die nog een 👯‍♀️ vleugje meiden DNA aan het team toevoegen.

En dan de stuurmannen. Dit zijn ook 👯‍♀️ drie top meiden geworden waaronder ik. (Mijn maatje Anne-Fleur is ook stuurman. Echt zo gezellig.)

Ik was wel verbaasd toen ik mijn naam, hoorde maar zeker super blij. Daarna moest ook natuurlijk een kapitein bekend gemaakt worden en dat is een 👯‍♀️ duidelijke en rustige meid geworden.

Ja mensen jullie horen het goed. Onze scheepsovername team bestaat uit alleenmaar meiden. Hoe gaaf!!

Toen begonnen de voorbereidingen.

De kapitein, andere 2 stuurmannen en ik gingen de route op de kaart zetten en allemaal gegevens opschrijven: waar we naar toe gaan, waar we vandaan komen en wat ons back-up bestemming is.

Ook hebben we een wacht indeling gemaakt. Ik zit in de wacht van 12 tot 4. Mijn eerste wacht begon in de nacht. Ik was in mijn slaap aan het praten tegen de gene die mij wakker maakte en dus was ik later op mijn wacht, gelukkig is dit allemaal goed gekomen. We hebben een rustig wachtje gehad. Beetje schoongemaakt, zeiltje erbij gezet en onze nachtsnack gehad met 🥪 het bekende broodje ping. Broodje ping is een broodje met kaas en dan stop je die in de magnetron en dan doe je er nog wat chilisaus overheen. Super lekker is dit.

Na mijn wacht ben ik weer lekker in mijn bed gekropen. Of ja lekker is een ander woord. Het is op dit moment zo warm in de hut. Echt niet normaal.

De volgende dag ben ik bezweet opgestaan. heb me omgekleed en liep ik naar boven. Boven in de salon was alles versierd in kerst thema door ons amusatie team. Er zaten allemaal kinderen rond de tafel en zij waren allemaal kerst kaarten aan het schilderen. Echt te leuk om te zien.

Toen ik in de stuurhut aankwam vertelde mijn mede stuurman dat er een bootje was. Het enige rare was dat het maar 1 knoop voer en het een zeilboot was. Hier klopt iets niet, dachten wij. We hadden een plan gemaakt voor wanneer we het bootje zien en misschien dat we moet wijken en wij hadden toen helemaal bedacht hoe we dat zouden moeten doen. Daarna heb ik ook verteld tegen mijn matrozen dat we goed moeten kijken naar een zeil bootje die we tegen zouden kunnen komen.

We gingen lunch halen en lekker eten op de brug toen opeens mijn roerganger zei dat ze een zeilboot zag. Ik liep de stuurhut binnen en Sam, Sander en Wessel stuurden me gelijk weer naar buiten. Ik zag dat Sam aan het praten was via de marifoon en ik wist al dat er iets niet goed was. Na lang wachten, zei Sam dat we naar de boot moesten varen en dus daar moesten helpen. We voeren even door en na een tijdje gingen we op de motor varen.

Sam zei dat alle zeilen gestreken moesten worden en daar ging ik dan. Mensen een plek aan wijzen en zeggen welke zeilen ze weg moesten halen. Het ging echt super vlotjes. (Ik kreeg super veel complimenten en dat vond ik natuurlijk echt super leuk om te horen.)

Toen alle zeilen weg waren, is de wacht weer naar boven gegaan en hoorden we van Sam dat er een man aan boord zat met een gescheurde lies. Diegene moet dus bij ons aan boord komen en omdat wij sneller bij land zijn dan zij, nemen we hem mee.

Toen gingen we alles klaar maken zodat we de man aan boord konden halen. Iedereen was op een gegeven moment super stil en met een paar handelingen die zijn gebeurd is de man aan boord gekomen.

Mijn wacht mocht weer een paar zeilen zetten en dus varen we ook op de motor. We gingen met 8 knopen in een rechte lijn naar Dominica. Sam had in de middag heel even de scheepsovername overgenomen en nu mochten de leerlingen het weer doen. We moeten wel nog steeds in een rechte lijn blijven varen en dus zo snel mogelijk door varen.

Wat het plan nu is, is dat rond 00:00 een helikopter naar ons toe komt en de man met de gescheurde lies mee nemen. Hun gaan dan naar Guadeloupe en daar gaat de man naar het ziekenhuis. De mensen die met hem mee voeren, ontmoeten hem daar in het ziekenhuis.

Wanneer de helikopter langs is gekomen gaat de (leerlingen)kapitein een koers maken en varen we weer met de zeilen naar Dominica. hier gaan we in een baai liggen en moeten we gaan testen voor corona. We moeten dan twee dagen wachten op de uitslag en dan wanneer alles toppie is, mogen we van boord en gaan we een top tijd beleven in Dominica. We mogen we zwemmen in de baai en ik denk dat dat op dit moment een van de dingen is waar ik nu het allermeest naar uit kijk.

Nou het was me toch een wachtje. Iedereen was super gespannen maar het is echt super goed gegaan. Sam was trots op ons.

Ik denk dat dit het wel was voor deze keer. Er is nog vast veel meer gebeurd maar dat krijg ik er allemaal niet in de mail :(

Liefs Emma

1. Ga door
2. Wees vrolijk
3. Zorg dat je leuke dingen mee maakt
4. zeg wat je te zeggen hebt
5. help mensen (mij maakt me dat zo gelukkig wanneer ik iemand kan helpen)
6. hou natuurlijk van jezelf

Daniëlle Hazen

He Emma, ik vind het prachtig wat je allemaal meemaakt ! Geniet van deze speciale tijd in je leven !

Kim van de Nobelen

Emma, wat een belevenis weer zeg. Volgens mij kan je 1tm6 wel afvinken ;)

ENGLISH

Until late I was writing my application letter to apply for mate,  caused a bit of stress and yeah right, I did it.

Two days later I had my job interview. I was the one before the last person (penultimate) and I know next time I'll just go first. Everyone who is there and says that they find it exciting, so I will also find it exciting while in the end it went very well.

They asked me questions about what to do when the wind blows harder and whether I should remove sails or not. They also asked what I should do when it gets dark, and when someone would fall down the stairs.

Well I had to think about the questions for a while and it all went well. After that I had to make knots and Wessel (a mate) then asked if I had studied knots. Well that's thanks to Dad. 👨🏻

Two days later we had a middle deck - it's were we talk with the whole group- and we were told what the tasks were for the ship takeover.

First the entertainment team was announced and they turned out to be 👯‍♀️ two super happy girls. That should be fine these three days.

Then the drivers. These 👯‍♀️  became two girls that we will find a lot in the engine room.

Then our reporter. This has become a 👯‍♀️  enthusiastic girl who will make videos and take pictures of our first ship takeover.

After that, 👯‍♀️  our bakery girls were announced who will make super delicious breads and cookies and pastries for us these three days.

And then one of the most important tasks during the ship takeover and that is the kitchen team. The kitchen team consists of 👯‍♀️👯‍♀️ 5 super girls who will prepare really popping food for us.

And then the nautical team was announced. Three boatswains who add another 👯‍♀️  touch of girl DNA to the team.

And then the helmsmen. These also became 👯‍♀️  three top girls including me. (My buddy Anne-Fleur is also a helmsman. Really nice.)

I was surprised when I heard my name, but certainly super happy.

After that, the captain also had to be announced and that has become a 👯‍♀️  clear and calm girl.

Yes folks, you heard it right.

Our ship acquisition team consists of all girls. How cool!!

Then the preparations began.

The captain, other 2 mates and I went to map the route and write down all the data: where we are going, where we come from and what our backup destination is.

We also have made a waiting scedule. I'm on hold from 12 to 4. My first watch started at night. I was in my sleep talking to the one who woke me up and so I was on my watch later, luckily it all worked out.

We have had a quiet wait. Cleaned up a bit, added a tarp and had our night snack with the well-known 🥪 ping sandwich. Ping sandwich is a sandwich with cheese and then you put it in the microwave and then you put some chili sauce over it. This is super tasty.

After my wait I crawled back into my lovely bed. Or... lovely not so.  It's so hot in the cabin right now... 🥵

The next day I got up sweaty. I changed clothes and went upstairs. Upstairs in the salon everything was decorated in a 🎄Christmas theme by our entertainment team. There were all the children sitting around the table and they were all painting 🎄Christmas cards. Really too nice to see.

When I arrived in the wheelhouse my co-pilot told me that there was a boat. The only weird thing was that it only sailed 1 knot and it was a sailboat. Something is not right here, we thought. We had made a plan for when we would see the boat and maybe we should give way, and then we had all figured out how to do that.

Then I also told my sailors that we should look closely at a sailing boat that we might encounter.

We were going to get lunch and good food on the bridge when suddenly my helmsman said she saw a sailboat. I walked into the wheelhouse and Sam, Sander and Wessel immediately sent me out again. I saw Sam was talking on the VHF and I already knew something wasn't right. After a long wait, Sam told us to sail to the boat and help there.

We sailed through for a while and after a while we started sailing on the motor.

Sam said all sails had to be lowered and off I went. Pointing people to a spot and telling them which sails to remove. It went really smoothly. (I got a lot of compliments and of course I was really happy to hear that.)

When all the sails were gone, the watch went up again and we heard from Sam that there was a man on board with a torn groin. So that person has to come on board with us and because we get to land faster than they do, we take him with us. Then we got everything ready so we could get the man on board. Everyone was super quiet at one point and with a few actions that happened the man got on board.

My watch was allowed to set a few sails again and so we also sail on the engine. We went straight to Dominica at 8 knots. Sam had briefly taken over the ship in the afternoon and now the students were allowed to do it again. We still have to keep sailing in a straight line and therefore continue sailing as quickly as possible.

The plan is now is that around 00:00 a helicopter will come over and take the man with the torn groin. They then go to Guadeloupe and there the man goes to the hospital. The people who where  with him will meet him there in the hospital. When the helicopter is gone, the (student) captain will make a course and we will sail again to Dominica.

Here we lie in a bay and we have to test for corona. We then have to wait two days for the results and then when everything is perfect, we can disembark and have a great time in Dominica. We get to swim in the bay and I think that's one of the things I'm most looking forward to right now.

Well that was a hectic wait for me. Everyone was super tense but it went really well. Sam was proud of us.

I think that's it for this time. There's probably a lot more that happened but I don't get them all in the mail :(

Love Emma

1. Keep on going

2. Be merry

3. Make sure you experience fun things

4. say what you have to say

5. help people (it makes me so happy when I can help someone)