14 november 2021

Porto Santo.
Het middagje na mijn wacht op woensdag ben ik met 2 meiden de mast in geklommen. Ik ben toen voor het eerst naar het 2de platvorm geklommen en daarna nog hoger geklommen om het hoogst puntje van onze boot aan te raken.
Vanaf daar boven kan je echt alles zien, en dus ook Porto Santo. We hadden een weddenschap gedaan aan boord over wie het eerst Porto Santo zou zien en ja hoor, ik en de 2 meiden hadden gewonnen. Vanaf boven konden we onze nieuwe bestemming zien waar wij 2 dagen zouden blijven liggen.

We zijn die nacht aangekomen in Porto Santo. We hebben toen 2 groepen gemaakt. De ene groep ging een hele lange wandeling maken door de vulkanen van Porto Santo, en de andere helft (waar ik bij zat) ging die dag school werk maken.
Het school werk ging niet heel goed. Niemand had motivatie en werden dus vaak aangesproken door docenten waar wij eigenlijk nog chagrijniger van werden.

Uiteindelijk toen de groep terug was gekomen na een wandeling van 6 uur hebben we het geld uitgedeeld en hadden we 3 uur vrijetijd gekregen. We mochten het eiland verkennen en zijn toen met een grote groep eten gaan kopen. We zijn nog een paar Nederlanders tegen gekomen en hebben nog in super leuke winkeltjes gekeken naar: zonnebrillen, armbandjes, stenen, schelpen en nog veel meer wat ik me niet meer kan herinneren. Ik heb nog een paar leuke foto's gemaakt van het eiland en ben toen terug gegaan naar de boot.

De volgende dag zijn de groepen omgedraaid en dat betekend dat ik aan de wandeling moest beginnen. Het begin stuk was super stijl en ook gelijk het zwaarste. We hebben goed door gestapt en een paar korte pauzes gehad om even van het uitzicht te genieten. Het was echt prachtig! Allemaal kleine huisjes die je ziet, een vliegveld dat bijna het hele eiland inneemt en allemaal kleine baaitjes gezien.

Steen op.

Steen af.

En zo ging het wel even door. Berg op en weer Berg af. We hebben cactussen gezien en salamanders. Wanneer we een keer plat konden lopen was dat echt een zegen.
We zijn helemaal rond om een vulkaan, berg, gelopen. En nog een andere vulkaan opgelopen naar de top. Hier had je een uitzicht over het hele eiland, Super gaaf!
Toen hebben we met super mooi uitzicht op de zee en het landschap, geluncht op de berg.

We zijn daarna naar beneden gelopen en dat was wel spannend. We hadden al super veel gewandeld, mijn benen waren super hard aan het trillen en dan moesten we ook nog naar beneden lopen. spannend!!!!!!!

We hebben in totaal 5,5 uur gewandeld en daarna hadden we weer vrijetijd. Dit keer werd het geld uitgedeeld en ook onze telefoon. Ik ben toen met een groepje meiden naar het strand gewandeld en ben daar gaan bellen met mijn ouders en mijn zus. Ook nog met een paar vriendinnen. Super gezellig vond ik het en had het ook zeker even nodig.

Dat het gewoon 0 graden bij jullie is geweest vind ik wel echt raar om te beseffen. Vooral omdat ik hier al bijna in mijn korte broek zit.
De volgende ochtend zijn we vertrokken uit Porto Santo en als het goed is zijn we over 2 dagen in Tenerife!!!!

ENGLISH

Porto Santo.

The afternoon after my keeping watch on Wednesday I climbed the mast with 2 girls. I climbed to the 2nd platform for the first time and then climbed even higher to touch the highest point of our boat.

From up there you can really see everything, including Porto Santo. We had placed a bet on board about who would see Porto Santo first and sure enough, me and the 2 girls won. From above we could see our new destination where we will stay for 2 days. We arrived in Porto Santo that night.

We then made 2 groups.

One group went for a very long hike through the volcanoes of Porto Santo, and the other half went to school that day. School work did not go very well. Nobody had motivation and were therefore often approached by teachers, which actually made us even more grumpy.

The next day the groups switcht which meant that I had to start the walk.

The beginning part was super steep and also the heaviest. We walked well and had a few short breaks to enjoy the view. It was really beautiful!

All small houses that you see, an airport that occupies almost the entire island and we saw all small bays.

Rock on.

Rock off.

And so it went on for a while.

Uphill and Downhill again. We have seen cacti and salamanders. When we could walk streight, that was really a blessing. We walked all the way around a volcano, mountain. And yet another volcano ascended to the top.

Here you had a view over the whole island, super cool!

Then, with a beautiful view of the sea and the landscape, we had lunch on the mountain.

We then walked down and that was exciting. We already walked a lot, my legs were shaking very hard and then we also had to walk down. EXCITING!!!!!!! We walked for a total of 5.5 hours.

After that  we had free time again. This time our money was handed out and so was our phone. I then walked with a group of girls to the beach and called my parents and my sister. Also called some friends. I thought it was super fun and I definitely needed it. I think it's really strange to realize that it was just 0 degrees with you. Especially since I'm almost in my shorts here already. The next morning we left Porto Santo and we should be in Tenerife in 2 days!!!!